نقد عکس چادر

نقد عکس با عنوان چادر

نقد عکس با عنوان چادر- عکاس آقای کوروش ادیم - مجله دوربین عکاسی شماره43 صفحه2

 

( مجلات عکاسی در مشهد کم است ،زود هم تمام می شود.من این عکس را در مجله ی متعلق به یکی از دوستانم دیدم. )

کادر بندی عکس عمودی است ،تصویر تمام قد زن ایستاده در طوفان قسمت عمده تصویر را پوشانده است. نزدیک به یکی از نقاط طلایی، یک درخت وجود دارد.از نوع پیچش چادر می توان پی برد که شدت باد در حد یک طوفان حداقل سبک هست.

لکه ابر در بالا، زمین تیره در پایین و خاکستریها ی دور سوژه ی انسان و درخت در مجموع توازن خوبی در فضای عکس بوجود اورده است.

کادر بندی عمودی، پوشانندگی بیشتر فریم توسط انسان ایستاده در باد، تنها بودن زن ، زاویه ی عکس برداری از پایین به بالا ، تصویر دورتر و در نتیجه کوچکتر درخت نسبت به تصویر زن، حالت پیچش و اهتزاز چادر و رنگ سیاه و سفید برای این عکس(لااقل در این چاپ)همه کمک بسیار مناسبی هستند تا شکوه مقاومت یک انسان تنها را در مقابل بحرانهای سرکش طبیعی را به تماشا بگذارد. زن بودن سوژه، اثر گذاری مقاومت را بیشترمی کند.

او مصر است که در یک زمان حداقل سه کار را انجام دهد. حفظ حجاب ،حفظ خودش وتلاش برای رسیدن به مقصد. نور با کنتراست مناسبش ،عکاس با زاویه دیدش، درخت با ایستادگی ریشه در خاکش و مخاطب  با نگاهش ،همه آرزوی پیروزی اورا نوید می دهند.

برای زن خاورمیانه ای چادر فقط یک حجاب متعارف نیست. بلکه با توجه به فرهنگ حاکم براو، اگر منصفانه بنگریم بیشتر او را به عنوان جنس دوم و مطیع مرد می نگرد تا انسانه همیار و همپای او، و از طرفی چادرخانه کوچکی است برای پناه بردن این انسانها به خودشان، لذا چه بخواهیم و چه نخواهیم چادر، به نوعی احساس ترحم انسانهای آزاد را نیز برمی انگیزد .

 

محسن موسوی زاده – مشهد