X
تبلیغات
رایتل
چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385
آشنایی با عکاسان مشهور جهان : جن گروور Jan Groover
نوشته شده توسط محسن موسوی زاده در ساعت 11:05 ق.ظ

 

آشنایی با عکاسان مشهور جهان : جن گروور Jan Groover

 

Jan Groover was the subject of a mid-career retrospective at the Museum of Modern Art, New York, in 1987. Her still-life photography is exhibited around the world (nest no.1 "Haring's Guernica" and "Lookback: Loft Lost", nest no.2 "Pierre et Gilles- Iconists").

Jan Groover

American, 1943

Jan Groover American, 1943-

Jan Groover is often included in discussions about the "new" color photographers of the early 1970s because of her preference and proficiency with emerging color technologies. Born in Plainfield, New Jersey, and educated at Pratt Institute (B.F.A., 1965) and Ohio State University (M.A., 1970), Groover began as an abstract painter and taught at the University of Hartford in the early 1970s. She soon turned to photography, first gaining recognition for the serial diptychs and triptychs of automobiles, highways, and city streets she made using the 35mm format and color film. In 1978 she began the still lives for which she is most recognized compositions of kitchen utensils, vegetables, and plants printed up close and larger than life. Although readings of Groover's work have been largely formalist, her images also reveal a witty understanding and appreciation of the history of photography. With a subtle humor, she makes reference to such celebrated 20th-century artists as Edward Steichen, Alfred Stieglitz, Paul Strand, and Edward Weston.

In 1979 Groover began experimenting with platinum-palladium printing and, later, with a banquet camera to effect an elongated horizontal framing. Departing from her tabletop setups, these images are sociologically charged investigations of outdoor spaces such as backyards and fields-large-scale still-life arrangements haphazardly cluttered by lawn chairs, barbecues, and children's toys.

Among Groover's awards are two grants from the New York State Council on the Arts (1975, 1978) and fellowships from the National Endowment for the Arts (1978) and the John Simon Guggenheim Memorial Foundation (1979). Jan Groover, her first monograph, was published in 1976. She has had many one-person exhibitions, including a mid-career retrospective at the Museum of Modern Art, New York (1987), with accompanying catalogue. Other publications include Pure Invention: The Tabletop Still Life (1990) and Jan Groover: Photographs, with introductory text by John Szarkowski (1993).

Groover taught at the State University of New York College at Purchase before moving from her New York City base to her current residence in Montpon-Menesterol, France, where she lives with her husband, Bruce Boice. A.W.

 


 


 

 

گفتگو در موردخانم جن گروور (Jan Groover) اغلب از دوره ای شروع می شود که عکاسان جدیدی  کار با عکسهای رنگی را در اوایل دهه ی 1970 شروع نمودند. زیرا تخصص و چیرگی او با پدیدار شدن تکنولوژیهای رنگ، بروز نمود.

او در سال 1943 درشهر پلین فیلد، در شمال ایالت نیوجرسی آمریکا بدنیا آمد. او لیسانس هنرها ی زیبا را از انیستیتو پرات در نیو یورک گرفت (1965)، و سپس تحصیلاتش را در دانشگاه اوهایو ادامه داد (1970) . او نخست به عنوان یک نقاش آبستره (انتزاعی) شروع به کار نمود و در همین حال تحصیلاتش را در دانشگاه هادرفورد در سال 1970 ادامه داد. او خیلی زود به عکاسی رو آورد. اولین دستاورد او سری قابهای دو لوحی و سه لوحی اتومو بیلها، بزرگراه ها و خیابان های شهر بود که آنها را با فیلمهای 35 میلیمتری رنگی تهیه کرده بود. در سال 1978 او کار روی طبیعت بیجان را که بیشتر بر شناخت ترکیب بندی وسایل آشپزخانه ، سبزیجات و گیاهان استوار بود شروع نمود .این کارها از نزدیک گرفته شده و در اندازه های بزرگتر از واقعی چاپ گردیده بود.

اگر چه مطالعه روی کارها ی گروور آثار او را فرمالیستی نشان می دهد ولی عکسهای او بصورت بذله گونه ای ، فهم و احترام به تاریخچه عکاسی را آشکار می کند.او در عکسهایش هم ازپرسپکتیوها ی دوره رنسانس استفاده می کند و هم در ترکیب بندی بعضی دیگر، از کار های سزان  بهره می برد .آثار او با شوخ طبعی زیرکانه ای اشاره می کند به هنرمندان مشهور قرن بیستم ، همچون ادوارد سیگن، آلفرد سیگلتز، پائول استرنس و ادوارد وستون.

در سال 1979 گروور ، تجربه با چاپ پلنتینیوم – پلادیوم و سپس کار با یک دوربین مهمانی بر روی تأثیر فریم های کشیده و عریض افقی را شروع نمود. مرور کارهای او نشان می دهد که این تصاویر یک جور تحقیق اجتماعی است که فضاهای خارج منزل مثل پشت حیاط و میدانهای باز از طبیعت بیجان، که به صورت اتفاقی و درهم ریخته و چیدمان شده به وسیله صندلی داخل چمن ،کبابها و اسباب بازیهای بچه گانه را در بر گرفته است.

از میان جایزه های تعلق گرفته به گروور می توان به دو جایزه از انجمن هنر نیویورک  (1978 -1975 ) ،بورس تحصیلی از هدیه ی ملی برای هنرها (1987) و مدال یادبود جان سیمون (1976) اشاره نمود.

او تعداد زیادی نمایشگاه انفرادی داشت . از جمله نمایشگاهی در موزه ی هنر مدرن نیویورک (1987) که با انتشار کاتالوگ نمایشگاه نیز همراه بود.

از جمله کتابهایی که به قلم او نتشار یافته عبارتند از « ابتکار خالص » ، « تخته رومیزی طبیعت بیجان » و « جن گروور : عکسها ».

گروور دوره های آموزشی دیگری را نیز در کالج نیویورک گذراند و سپس برای زندگی با شوهرش به فرانسه رفت.

گروور معتقد است که «فرمالیسم همه چیز است». او از پرسپکتیو واحد خود ، فضا ، نور و فرم استفاده می کند تا عکسهای خود را از یک کیفیت مرموز و عرفانی، سرشار نماید.در تصاویر او این اشیاع نیستند که نشان داده می شوند، بلکه اینکه چگونه می توان اشیاع را نشان داد، بیان می گردد.اگر چه او نخست به عنوان یک نقاش آبستره (انتزاعی) شروع به کار نمود ولی وقتی به عکاسی روی آورد ،همان ایده ها و ترکیب بندیها و برداشتهای نقا شی را به دنیای عکا سی خود آورد. مجموع این تدابیر و ائیده ها ست که از خانم جان گروور یک عکاس بزرگ و صاحب سبک  می سازد.